Professori Juha Siltala - Juhlapuhe 12.3.2000
Postmodernia yhteiskuntaa on väitetty suvaitsevaiseksi, koska
postmoderni kerran edustaa kypsää tietoisuutta omien uskomusten
suhteellisuudesta ja tieteellisen totuuden näkökulmasidonnaisuudesta.
Psykologi
Kenneth J. Gergenin mielestä monikulttuurisen globaaliyhteiskunnan
kansalaiset altistuvat niin ristitiitaisille viesteille, etteivät he voi
täysin samastua niistä mihinkään vaan alkavat hyväksyä elämän
loputtomaksi prosessiksi ja itsensä lähinnä kulttuuristen vaikutteiden
alati uudestaan täyttyväksi etäispäätteeksi.
Akateeminen eliitti
juhlii vapautumista kiinteän identiteetin kahleista, mutta
fundamentalistisesta uskonkiihkosta, etnisistä puhdistuksista ja
arkielämän koventumisesta päätellen kaikki eivät koe perustojen
katoamista alta aivan yhtä vapauttavana.
Sosiologi Manuel Castellsin
mielestä spekulaatiopääomien massiivinen liikuttelu kohteesta toiseen
järkyttää ihmisten perusturvallisuutta yhtä lailla kuin ylikansallisen
kulttuurin informaatiovirrat murentavat traditioita.
Hänen
mielestään tuloksena on vastarintaidentiteettejä, takertumista
yhdistäviin symboleihin ja kansainvälisten voimien uhmaamista
kollektiivin turvin.
Ihminen on sidottu paikalliseen
vastavuoroisuuteen paljon suuremmassa määrin kuin abstrakti pääoma,
jolle on yhdentekevää, mitä tuotetaan, missä tuotetaan tai tuotetaanko
yleensä mitään, kunhan voitto-odotus seuraavan osavuosikatsauksen
perusteella on 20-40 %.
Sijoittajien ehdoilla tapahtunut globalisaatio pani demokratian viralta sarjana kauppaa vapauttavia teknisiä järjestelyjä.
Jos
kansallisvaltioiden kansat olisivat saaneet äänestää, huononnetaanko
työn vaihtosuhdetta ja kovennetaanko olemassaolontaistelua tuottavuuden
noustessa, pääomaliikkeitä ei olisi ikinä vapautettu niin totaalisesti.
Kansallisvaltio tuli kyvyttömäksi suojelemaan kansalaisiaan kilpailulta
ja poliitikkojen tehtäväksi väriin katsomatta jäi kansalaisten
sopeuttaminen talouden ehtoihin.
Kun työvoimaa ostetaan ja
poistetaan käytöstä samalla tavalla kuin elottomia tuotantotekijöitä,
unohdetaan työn merkitys aikuisen omanarvontunnolle ja minäkuvalle
suhteessa toisiin. Kun niitä horjutetaan, vapautuu siteistään suuria
tunteita.
Viharyhmiä on viisainta tarkastella ahdistuksen sitomisena toimintaan.
Silloin
on erotettava oikeutetut tunteet niiden epäoikeutetusta suuntaamisesta
vaikkapa rotuvihaan. Esimerkiksi Montanan militia katsoo Yhdysvaltain
liittohallituksen pettäneen amerikkalaisen unelman ja kavaltaneen maan
kansainväliselle juutalaispääomalle ja kommunisteille. Havainto
eliittien petoksesta on sinänsä aivan oikea, mitä tulee deregulaatioon
ja omalla työllään elävän keskiluokan koventuneeseen
olemassaolontaisteluun ensimmäisestä öljykriisistä lähtien. Myös kokemus
hallitsemattomien voimien tunkeutumisesta omaan tilaan on helposti
ymmärrettävissä.
Toiminnallinen johtopäätös on kuitenkin
itsetuhoinen: liittovaltion viranomaisten, etenkin
ympäristöviranomaisten, jahtaaminen pois omalta maalta aseella uhaten ja
paluu välittömään paikallisvaltaan. Vaikka liittovaltio onkin
syyllistynyt pääomanvirtojen vapauttamiseen, sitä tarvitaan myös niiden
uuteen säännöstelyyn.
Sama pätee Euroopan unioniin, joka Hans-Peter
Martinin ja Harald Schumanin mukaan on tähän mennessä kuunnellut
yksipuolisesti liike-elämän lobbareita ja herättänyt koneistona
ansaittua epäluuloa eri kansallisvaltioissa. Tobin-veroa ei kuitenkaan
pysty toteuttamaan pieni kansallisvaltio, aloitteen tekijäksi tarvitaan
valtioryhmä tai valuutta-alue. Pieni kansallisvaltio voi kyllä korostaa
itsenäisyyttään ksenofobisella kiihkolla mutta käytännössä se jää
valuuttamyrskyjen armoille ja suurkeinottelijoiden kupattavaksi, niin
kuin Europpassa kävi vuosina 1992-1993.
Castells toivoo, että
eteenpäin suuntautuva projekti-identiteetti korvaisi menneeseen
takertuvan vastarintaidentiteetin. Hänen suosikkiesimerkkinsä on
zapatistisissiliike, joka melko väkivallattomasti pani polvilleen
korruptoidun, deregulaatiota vastoin kansan etua toteuttavan
valtiokoneiston Meksikossa.
Esimerkki tuo mieleen
suomalaiskansallisen liikkeen nousuajan 1800-luvulla ja työväenliikkeen
tarjoaman identiteetin 1900-luvulla. Niille oli yhteistä kokemus
todellisesta vaikuttamisesta asioihin. Kummankin liikkeen historiasta
löytyy kausia, jolloin rakentaminen innosti enemmän kuin viholliskuvien
luominen ja omien torjuttujen puolien projisointi vihollisissa
kontrolloitaviksi ja tuhottaviksi.
Kumpikin liike onnistui myös saavuttamaan keskeisiä tavoitteitaan.
Edistys
ja turvallisuus siis yhdistyivät niissä ainakin hetkittäin toisin kuin
Castellsin kuvaamassa globaalissa informaatioyhteiskunnassa. Miksi?
Siksi, että todelliset vaikuttamismahdollisuudet tekivät mahdolliseksi
kuvitella yhteiskuntaa ja tulevaisuutta vastaanottavaksi, resonoivaksi
osapuoleksi.
Oli mahdollista kuvitella, että oma kokemus tulisi
jaetuksi ja ymmärretyksi. Ihminen ei kävisikään yksinäistä
olemassaolontaisteluaan nollasummapelinä kaikkia muita vastaan vaan
yhden menestys hyödyttäisi toistakin.
Kansallisvaltio toisilleen
tuntemattomien, perheyhteydestä eriytyneiden ja työnjaossakin
erikoistuneiden yksilöiden imaginaarisena yhteisönä ja työväenliike
kollektiivisubjektina toimivana luokkana olivat paitsi reaalipolitiikkaa
myös toimivia ratkaisuja yksilöitymisen ja yhteenkuulumisen moderniin
ongelmaan.
Kansallinen kokonaisuus tai voittava luokka kiinnittivät
yksilön jaettuihin merkityksiin, jotka jatkoivat olemassaoloaan hänen
kuolemansa jälkeenkin. Näin omaa elämää ei tarvinnut ylikuormittaa
sellaisilla ehtimisvaatimuksilla, joita kroonisesta riittämättömyydestä
ja tyydyttämättömyydestä kärsivä postmoderni ihminen koettaa hoitaa
minuuttiaikataulutetulla itsetrimmauksella ja turboahdetuilla
kulutuselämyksillä.
Voidaan sanoa, että minän me-taso, jaettujen
arvojen taso, hoiti huomattavan osan siitä tehtävästä, joka nyt
kuormittaa yksilöä herkeämättömällä identiteettityöllä. Mielestäni
voidaan perustellusti puhua myös onnistuneista, ei-tuhoisista
me-identiteeteistä sen sijaan että tyydyttäisiin tuomitsemaan
kollektiivit järkiään kehitysviivästymiksi käyttäen vertailukohtana
nykymarkkinoiden rationaalista valitsijaa, utilitaristisen ja
hedonistisen kalkyylin mukaan elävää "vapaata" yksilöä.
Toiminnan
rationaalisuutta tai kummallisuutta arvioitaessa pitäisi muistaa, että
oman aikamme rationaalisena pidetty utilitaristinen tai hedonistinen
laskelmoija on historiallinen poikkeus. Talous on yleensä ollut
alisteinen moraaliselle järjestykselle ja yksilö mieltänyt menestyksensä
ja tappionsa enemmän ryhmän kautta kuin nyt.
Atomisoituneen yksilön
sijasta voitaisiin korostaa yksilöllisen toimijuuden sisäistä
riippuvuutta toisista. Kognitiivinen psykologi Roy F. Baumeister on
kirjoittanut paljon länsimaisen ihmisen identiteettityöstä. Hänen
mukaansa itseyden laajempaan kehään kuuluvat myös ne ihmiset, joita
varten kokee tekevänsä työtään, ja ne arvot, joiden yhteinen tavoittelu
tekee elämästä projektin. Tästä laajemmasta kehästä luopuminen vaikkapa
omakohtaisen synteesin ylivoimaisuuden vuoksi jättää jäljelle vain
fyysisen itsesäilytyksen ja häälyvät tunteet.
Sitoumuksista täysin
vapaa yksilö onkin kaikkein eniten yleisen mielipiteen armoilla, sillä
häneltä puuttuvat objektiiviset kriteerit omalle arvolleen.
Kulttuurikriitikko ja sosiaalihistorioitsija Christopher Lasch on
puhunut 'minimiminästä', joka kaihtaa sitoumuksia pelätessään
ennakoimattomia seurauksia tilanteen muuttuessa.
Tunteet syttyvät vain asioista, jotka ovat minää, auttavat sitä kohti ihannettaan tai estävät sen saavuttamista.
Ihanteet
luovat toivoa, että asioille voi tehdä jotakin. "Suurista tarinoista"
luopumisella on hintansa: merkityksen suunnaton arvo on osaksi siinä,
että se auttaa meitä ylittämään välittömien virikkeiden piirin -
suunnittelemaan, ennakoimaan ja harkitsemaan mahdollisuuksia.
Orientoituakseen
maailmassa ihmisen on tunnistettava tapahtumien kaavoja ja yleisiä
periaatteista. Siitä luopuminen merkitsee luopumista elämän
hahmottamisesta ja pyrkimyksistä parantaa sitä.
Yksilöllinen
henkinen autonomia perustuu paradoksaalisesti kollektiiviseen
elämänhallintaan. Immanuel Kantin valistusfilosofinen käsitys ihmisen
täysi-ikäisyydestä kykynä säätää itse lakia itselle sointuu Freudin
käsitykseen minän suhteellisesta autonomiasta sisäisten pyyteiden ja
ulkoisten paineiden välittäjänä.
Sen sijaan että kollektiivista
identiteettiä pidettäisiin yksilöllisten valintojen tukahduttamisena
voidaan tapaus tapaukselta pohtia, miten hyvin yhteenkuuluvuuden ja
yksilöitymisen yhteensovittaminen kulloinkin on onnistunut. Sosiologi
Norbert Elias on pohtinut esimerkiksi Saksan erityistietä kollektiivisen
identiteetin ja yliminäkehityksen vääristymänä. Yksilöiden sisäinen
kontrolli jäi heikoksi, koska saksalaiset totutettiin tottelemaan ja
komentamaan sekä kotona että niissä initiaatiomenoissa, joilla eliittiin
yliopistossa liityttiin. Kaksintaisteluiden raaistamat porvarispojat
tarvitsivat organisaatiota säätelemään ahdistusta ja aggressiota, joita
juuri organisaatioon kuuluminen nostatti pintaan. Porvaristo ei
sivilisoinut sotilaita vaan pyrki näiden kaltaiseksi, sillä aatelistohan
oli yhdistänyt valtakunnan ja johti sitä. Elias onnistuu raamittamaan
sosiologisesti ja historiallisesti kehityspsykologisen selityksen, jolla
kontekstista irrallaan olisi vaikea perustella mitään erityistietä.
Elias
tunnustaa terveen kansallisen itsearvostuksen ja terveen yksilöllisen
itsetunnon mahdollisuuden, jonka näkikin pitkälle toteutuneena
Englannissa ja Hollannissa. Saksassa ennen Saksan Liittotasavaltaa
me-kehä tukahdutti yksilön alamaiseksi.
Klaus Theweleit pitää
klassisessa kirjassaan kansakuntaan samastuneesta militantista
protonatsijoukosta 'kansakuntaa' ainoastaan symbioosiin juuttuneiden
äidinpoikien taisteluna persoonaansa tukevan organisaatioproteesin
luomiseksi ja yhteiskunnan moninaisuuden yhdenmukaistamiseksi
hierarkkisiksi möhkäleiksi. Henkilökohtaiset suhteet eivät eläneet
Theweleitin analysoimissa Freikorps-upseerien omaelämäkerroissa, eivät
varsinkaan suhteet toiseen sukupuoleen: nainen oli joko upseeritoverin
'valkea sisar' tai sitten alaluokkainen huora, joka saattoi sotilaspojat
henkiseen epätasapainoon aktiivisuudellaan. Oli turvallisempaa elää
isänmaan ja armeijan kaltaisten abstraktien ihanteiden kautta kuin
kontaktissa, joka nostatti hajottavaa halua ja vihaa. Theweleitin
analysoimien rauhanajan rintamamiesten piti olla tyypillisiä
hajoamistuloksia isän auktoriteetin romahduksesta, kun itseään
kunnioittava käsityöläinen joutui siirtymään palkkatyöhön kodin
ulkopuolelle ja äiti jäi yksin vastuuseen mutta ilman vapautta. Äiti
sitoi tällöin lapsen tuskaansa eikä kumpikaan vanhemmista voinut
osoittaa ulospääsyä erillisten ihmisten yhteyteen omana erillisenä
itsenä. Valtiokokonaisuus tavallaan jatkoi äitiyhteyttä.
Analyysi
soveltuu muihinkin regressiivisiin ryhmittymiin, joissa yksilö vapautuu
omasta vastuustaan. Psykoanalyyttiseen yhteiskuntatutkimukseen onkin
vakiintunut tapa selittää kansallis- ja rotuviha ihominuuden
säilyttämiseksi ja äidin ruumiin heijastamiseksi poliittiseen yksikköön.
Kansalliskiihkon avulla oma pienuus ja haavoittuvuus voidaan painaa
pois tietoisuudesta ja saavuttaa narsistinen täyteys, jota aikuinen
seksuaalisuus, kilpailu tai suoritusperiaate tyydytyksen ehtona eivät
vielä uhkaa.
Instituutioiden ja kuvitteellisten yhteisöjen
kriisiytyessä järkkyy myös itsesäätely, ja varhaiset sulautumistoiveet
ja nielemispelot, psyykkiset rajakonfliktit ja tunkeilun tunnot nousevat
esiin. Suuren ja puhtaan ihanteen asettaminen likaisen, arkisen
todellisuuden mittapuuksi on Freudin jälkeisessä psykoanalyyttisessa
tutkimusperinteessä kuvattu aivan muilla käsitteillä kuin yliminällä ja
minäihanteella. Yliminä ja minäihanne ja yleensä koko oidipaalitilanne
edellyttävät jo emotionaalisesti vakiintunutta minäkokemusta ja melko
pitkälle kehittynyttä sisäistettyä säätelyjärjestelmää.
Objektisuhteista
lähtevät psykoanalyyttiset tutkimukset näkevät etniset puhdistukset
taantumisena äitiyhteyteen ryhmän, uskonnon tai valtion kanssa, jotta
minuus palaisi kehityshaasteita edeltäneeseen narsistiseen tasapainoon.
Ihanteessa vallitsee lapsen ja hoivaajan harmonia. Äiti on mahtava, hyvä
neitsyt, ja lapsi jakaa hänen mahtinsa.
Narsismia loukkaavat
realiteetit tai niistä muistuttava isä eivät ole estämässä välitöntä
tyydytystä. Myös omat ristiriitaiset tunteet tyydytyksen antajaa kohtaan
on suljettu ulkopuolelle, ja sieltä käsin ne uhkaavat saastuttaa
puhtaiden olentojen hyvän yhteyden. Tarvitaan siis epäkansallisia
vihollisia, niin sisäisiä kuin ulkoisia, kuvittamaan sisäsyntyiset
ahdistukset toiminnallisesti käsiteltävään muotoon.
Kansallista
kokonaisuutta puhdistettaessa taistellaan olemassaolontunteen
jatkuvuudesta, joka saavutetaan rajautumalla ei-minästä.
Tuhoutumisahdistus torjutaan ryhmän antamilla rajoilla.
Esimerkiksi
Daniel Goldhagenin selitys kognitiivisesta virheoppimisesta 1800-luvulla
saksalaisen juutalaisvihan erityisen tuhoavuuden selityksenä ei juuri
tavoita eliminatorisen antisemitismin taustalla piilevää puhtaus- ja
kokonaisuusihannetta eikä puhdistautumisen tuhoisaa raivoa. Mitään
ulkopuolista ei oltaisi voitu vihata niin kuin itsen kiellettyjä puolia.
Juutalaisten väitetty ahneus ja hajottavuus olivat Jacob Arlowin mukaan
sisarkateuden sävyttämää projektiota: juutalaisvihaajat olisivat itse
ahnehtineet äiti-isänmaan täydeksi tekevää yhteyttä mutta näkivät
mieluummin oman purevan ahneutensa tunkeilijoissa, nuoremmissa
sisarissa, jotka tuppautuivat jakamaan samaa tilaa. He kahmivat
parasitäärisesti maan rikkaudet itselleen tekemättä työtä, mikä tietysti
salaa houkutti myös kunnon kansalaisia. Syntipukit edustivat oman
tarvitsevuuden tyydyttämistä toisista välittämättä, mutta uhkaaviksi
heidät sävytti oma viha tyydytyksen viipymisestä.
Juutalaisparasiittien
väitettiin syövän kristittyjä lapsia eli juuri sitä hoivaa, jota kunnon
kansalaiset katsoivat jääneensa paitsi. Myös sulautumisfantasian
herättämä nielemispelko käsiteltiin osallistumalla kansakunnan
suorittamaan vieraiden ainesten sulauttamiseen yhdenmukaisiksi,
pahimmassa tapauksessa elottomiksi.
Psykoanalyyttinen
rotuvihaselitys ei välttämättä ollut epähistoriallinen. Kuta enemmän
yhteiskunnan tasapaino horjuu, sitä suuremmat paineet on yhdenmukaistaa
sen jäsenet oman henkisen tasapainon vuoksi. Kuta epävarmempi
"äitisuhde" ryhmään on ja kuta jännittyneempi ryhmän sisäinen tasapaino,
sitä tuskallisemmin vieras muistuttaa äidin menetyksestä ja sitä
kiivaammin se täytyy torjua olemassaolon uhkana. Toiseus horjuttaa
herkkää narsistista tasapainoa pelkällä olemassaolollaan. Kaikki
moniselitteinen on muutettava symbolisesti yksinkertaiseksi ja
yhdenmukaiseksi.
Modernin työnjaon syrjäyttää kriisitilanteiden solidaarisuus - kaikki yhden puolesta.
Juutalaisten
ympärileikkaus muistutti erosta, eikä antisemiitille ole elämää
yhteisen organismin ulkopuolella. Toinen muutettiin epäyksilölliseksi
kliseeksi, mutta se kuoletti myös osia omasta minästä: iskulauseet
pitivät persoonaa koossa, kun eläytyminen ja oppiminen olivat käyneet
mahdottomaksi.
Fundamentalismi ja uusetnisyys voidaan tulkita
yhdeksi ratkaisuksi tähän ahdistukseen. Näistä esimoderneilta
vaikuttavista ratkaisuista tekee postmoderneja nimenomaan se, että
tunteiden symbolisella kaikkivallalla kompensoidaan todellisten
vaikuttamismahdollisuuksien puuttumista. Kokonaiskuvaa maailmasta ja
itsestä siinä ei tohdita hahmottaa, sillä se rikkoisi
kaikkivoipuusilluusion ja paljastaisi oman uhriuden. Tunteiden
kaikkivalta kukoistaa niin kauan, kuin tunteet erotetaan faktoista ja
faktat toisistaan.
Dissosiaatio ja psyykkinen typistyminen on postmoderni puolustuskeino hallitsematonta yhteyttä ja ärsykepommitusta vastaan.
Ellei
ihminen kykene luomaan jonkinlaista synteesiä ja kokemaan jonkinlaista
jatkuvuutta osapersooniensa välillä, hän alkaa muistuttaa rajatilaista
tai multippelia persoonallisuutta: täydelliset samastumiset toiseen
vaihtelevat tuhoavan raivon välillä. Toiminta korvaa muistamisen ja
symboloinnin, joka toisi mieleen liian tuskallisen haavoittuvuuden.
Fundamentalismi
on kriisipsykologi Robert Jay Liftonin mukaan mielen viimeinen
puolustuslinja; se on tunteen ja ajattelun typistämisen vastine. Jos
sekään ei kestä, hajoavaa minää on elvytettävä toimintansa keskukseksi
väkivallalla. Asiat kaatuvat päälle asettumatta suhteisiin keskenään: ei
ole historiaa, tilan järjestystä eikä myötätuntoa toisia kohtaan, sillä
kokeva keskus puuttuu.
Suhteellisuudentajun romahdus on postmodernin vararikkojulistus.
Etninen
puhdistaja taistelee toimijuudestaan: hän ei tahdo olla uhri vaan
subjekti. Voiman kokeminen toiseen nähden takaa sen, niin myös itsensä
kokeminen hetkeksi ehjäksi toisen muuttuessa veriseksi massaksi.
Fasismin ja rasismin tuomitseminen on tietysti tärkeää, mutta toimiiko moralisointi ilman eläytymistä odotetulla tavalla?
USA:ssa
kansainvälistyneet eliitit ovat pitkään halveksineet
keskivertoamerikkalaisia pikkuporvarillisina punaniskoina eivätkä ole
ottaneet kuuleviin korviinsa näiden hätää elämänhallintansa puolesta.
Republikaanien on ollut helppo vietellä uhattua keskiluokkaa vetoamalla
nationalismiin, uskontoon ja perhearvoihin, vaikka juuri republikaanien
vapauttamat markkinavoimat ovat heikentäneet perhe- ja yhteisösiteitä.
Kulttuurinen sisällissota elämäntapakysymyksistä on sitonut voimia.
Olisiko
ainakin sivistyneistö voinut menetellä toisin? Psykanalyytikko Heinz
Kohut piti yhtenä syynä Weimarin tasavallan romahdukseen älymystön
vieraantumista kansasta: sen jäsenet eivät tarjonneet tappiollisen sodan
ja inflaation traumatisoimalla kansalle kannettelevia minäobjekteja,
joiden esimerkkiä seuraten tilannetta olisi voitu hahmottaa symbolisesti
joutumatta turvautumaan väkivaltaiseen toistamispakkoon.
Myös
Christopher Lasch on arvostellut akateemisen amerikkalaisliberaalin
käyttämistä terveen mittana. Hänen mielestään vallan kaapanneet eliitit
tuomitsevat omasta itsekeskeisestä elämäntavastaan poikkeavat käsitykset
patologisiksi. Yhtenä esimerkkinä hän käyttää Theodor W. Adornon
kuuluisaa tutkimusta autoritaarisesta persoonallisuudesta (1950).
Jos
vastaaja noudatti työväenluokan käsitystä mieskunniasta tai myönsi oman
työmarkkinakokemuksensa nojalla maailman olevan yksilöiden
taistelukenttä, hän luokittui oitis vähintään protofasistiksi. Kyse oli
kuitenkin monen kohdalla toimivaksi osoittautuneesta elämänkokemuksesta
eikä yksilökohtaisista harhoista.
Jos toisten kokemukset kielletään
aivan epätosina, kielletään projektioiden mukana myös niiden luoma -
tosin vääristynyt - kommunikaatioyhteys toisiin tarjoamatta tilalle
toimivampaa ratkaisua. Berliiniläiset nuorisotyöntekijät Thomas Mücke ja
Judy Korn onnistuivat 1990-luvun alussa itse avoimesti
vasemmistolaisina rasisminvastustajina purkamaan skinheadien
projektioita turkkilaisia ja afrikkalaisia kohtaan. He ottivat vakavasti
äärioikeistonuorten kokemukset päähänpotkimisesta työmarkkinoilla ja
turkkilaistenkin aseellisuudesta. Nuorisotilasta ei saanut tehdä
uusnatsien tukikohtaa, mutta muuten nuoret saivat hoitaa sitä itse.
Kuuntelu
ja oma fyysinen tila avarsivat myös henkistä tilaa. Kun kommunikaatio
onnistui muuten, viestiä koetuista vääryyksistä ei tarvinnut enää
välittää vihantäyteisinä projektioina. Uusnatsijärjestöjen värväys ei
tässä joukossa enää menestynyt.
Kontraproduktiivisessa tapauksessa
militantti antifasismi vastaa kansallis- ja rotukiihkoilijoiden
viholliskuvan tarpeeseen, kuten Berliinissä, jossa skinit ja
autonomianarkistit ovat vuosikausia käyneet heimosotiaan. Ulkopuolisten
on ollut vaikea havaita näiden ryhmien eroa sen paremmin ulkonäön kuin
toimintamenetelmienkään osalta. Arabien ja juutalaisten vaivalloista
rauhanprosessia tutkineen Vakim D. Volkanin mukaan hyvä vihollinen takaa
identiteetin jopa paremmin kuin ystävä ja viholliskuvan liika
inhimillistyminen esimerkiksi diplomaattisissa neuvotteluissa johtaa
helposti hätään minuuden kadottamista niin, että raja taas uudestaan
merkitään vaikkapa kiistalla menettelytapakysymyksistä.
Asiat
uskaltaisi yhdistää ja tunteet tuntea vain, jos ymmärtävä yhteys toisiin
kannattelee identiteettiä. Voidakseen rajojen varjelun sijasta antautua
suhteeseen tai luovaan virtaamiseen toisten kanssa täytyy ensin
saavuttaa suhteellisen vakaa minätunne eli vuorovaikutuksen
ennustettavuus. Ja sitä taas on turha etsiä joustavilta työmarkkinoilta,
joissa toisen hyvä on lähtökohtaisesti toiselta pois. Ne suosivat
rajatilaista häälymistä äärimmäisestä tarvitsevuudesta torjuvimpaan
raivoon. Sama häälyminen on mahdollista poliittisissa kannanotoissa.
Ääriliikkeet ammentavat vaikutusmahdollisuuksista vieraantuneiden,
uhattujen yhteiskuntaryhmien kaunasta. Ne voivat kanavoida kaunan
maahanmuuttajia vastaan. Silloin omanarvontuntoa ammennetaan
rodullisesta ylemmyydestä ja vahvemman oikeudesta.
Herrarodun
luonnollinen valinta auttaa länsimaista keski- ja työväenluokkaa
samastumaan suuryhtiöiden valtaan - vallantunteen jakaminen oikeuttaa
yhteiskunnallisen epätasa-arvon. Saatananpalvonta kuvastaa juuri
tällaista "luonnollisen" elinvoiman palvontaa, joka sanoutuu irti yhtä
lailla kristillisyyden kuin Ranskan vallankumousta siivittäneen
maallisen tasa-arvoajattelun kahleista.
Vahvojen etuoikeuksiin
samastuminen ei kuitenkaan ole väistämätön kehityskulku, jos uhatut
keskiryhmät ja työväenluokka sattuvat mieltämään kansainvälisen
suurpääoman minäkehikkoaan edustavan, suojaavan kansakunnan uhkaajaksi.
Näin kävi esimerkiksi Ranskan julkisen alan lakoissa tammikuussa 1995,
jolloin le Penin puoluekin joutui pitkin hampain yhtymään lakon
tukijoihin joukkosuosion menettämisen pelosta. Yhdysvalloissa Pat
Buchanan rikkoi republikaanien rivejä samoihin aikoihin pienyrittäjistä
huolehtivalla protektionismillaan ja deregulaatiokritiikillään.
Kansallistunne voi hetkittäin toimia myös elämää suojelevana
vastavoimana kansainvälisille rahaliikkeille. Sosiologiset ja
psykologiset tekijät eivät määrää, miten sitä käytetään: siinä astuu
kuvaan politiikka.
Paras keino viharyhmitysten estämiseen on
kuitenkin yksilöllisen elämänpiirin vahvistaminen. Suvaitsevaisuuden
turvaa parhaiten kokemus siitä, että pelataan reilua peliä ja kukin saa
ansionsa mukaan. Mitä ennakoitavammin omilla toimillaan voi vaikuttaa
kohtaloonsa, sitä vähemmän tarvitsee sulautumista itseä suurempiin
mahteihin riittämättömyyden lääkitsemiseksi. Sen takia suurpääoman
entrooppisesta virtuaalitaloudesta pitäisi vähitellen siirtyä
ihmisarvoisen elämän uusintamisen ehdoilla tapahtuvaan taloudenpitoon.
Vaihtoehtoja
turboahdetulle finanssitaloudelle ovat esittäneet jo monet kirjoittajat
liike-elämän konservatiiveista new age -henkisiin radikaaleihin: Edward
Luttwark, John Gray, David C. Korten, Matti Hyryläinen. Heitä yhdistää
elämänhallinnan, vastuullisen pienomistajuuden ja kohtuullisena pysyvän
hyvän elämän suosiminen suurten osakeyhtiöiden sijasta, joissa
omistaminen, vastuu ja ihmisten tarpeet on erotettu toisistaan.
Vastuullisen
pienomistajuuden piiriin voidaan hyvin sisällyttää
ammattiyhdistysliikkeen takama, kohtuullisen ansiotason kohtuullisella
työajalla takaama työpaikka, jollaiset tekivät toisen maailmansodan
jälkeisissä hyvinvointivaltioissa proletaareista ainakin mentaalisesti
keskiluokkaa. Viime kädessä kyse on siitä, käytetäänkö tuottavuuden
kasvu enemmistön turvattuun elämään vai rajattomiin
laajentumisprojekteihin rajattomien voittojen saamiseksi. Valitaanko
leppoisa pikkuporvarillisuus vai keinotekoisesti kiihdytetty
olemassaolontaistelu? Vaikka pikkuporvareiden henkinen rajoittuneisuus
tiedetään, se on monin verroin siedettävämpää kuin uuden
proletarisoitumisen luomat henkiset ja aineellisetkin rajoitukset.