Ministeri Max Jakobson - Juhlapuhe 12.3.2000
Arkipäivän rasismi
Kun minulle annettiin esitelmäni aiheeksi ARKIPÄIVÄN RASISMI, jäin miettimään, miksi tämä aihe juuri minulle.
Eräs
lapsuuden muisto tuli mieleeni. Olin 7-vuotias ja ensimmäisellä
luokalla koulussa. Eräänä iltapäivänä tulin koulusta kotiin kasvot
veressä. Olin tapellut hyvän kaverini Kallen kanssa. Miksi te
tappelitte, äiti kysyi. Vastasin: Kalle sanoi, että meidän isä tappoi
Jeesuksen. Mitä siihen vastasit, kysyi äiti. Vastasin, että ei isä ole
niin vanha.
Tämä pieni viaton episodi osoittaa, että kun vastakkain
asetetaan myytti ja rationaalinen selitys, myytti yleensä voittaa. Se
osoittaa myös sen, että antisemitismi tulisi erottaa siitä, mitä tänä
päivänä tarkoitamme rasismilla.
Antisemitismissä on epäilemättä
samoja elementtejä kuin rasismissa, mutta sen varsinainen käyttövoima,
joka on pitänyt sitä yllä kaksi vuosituhatta, ovat erilaiset myytit.
Antisemitismiä on sielläkin, missä ei ole juutalaisia.
Shakespeare
loi Shylockin, vaikka hän ei ollut koskaan nähnyt juutalaista —
heidäthän oli karkotettu Brittein saarilta 1200-luvulla eivätkä päässet
takaisin ennen kuin Shakespearen ajan jälkeen.
Japanissa, jossa ei ole koskaan ollut juutalaista yhteisöä, menee antisemiittinen kirjallisuus hyvin kaupaksi.
Tapaus
Haider on manannut esiin Auschwitzin pyövelien haamut, mutta hänen
edustamansa suuntauksen ensisijaisena kohteena eivät ole juutalaiset.
Euroopassa
antisemitismi on menettänyt käyttövoimansa — paitsi Venäjällä, missä
myytti yhä elää ja vaikuttaa. Eurooppa on jotakin oppinut historiasta.
Mutta raadollisempikin selitys on mahdollinen. Hitler tuhosi suuren osan
Euroopan juutalaisia, ja eloon jääneistä monet siirtyivät Israeliin ja
Yhdysvaltoihin.
Juutalaisten vaikutus Euroopan politiikkaan, talouteen ja kulttuuriin on huomattavasti vähäisempi kuin ennen Hitleriä.
Rasismi
ei elä myyttien varassa — se tarvitsee elävän kohteen. Nykyään tätä
käsitettä on ruvettu käyttämään tarkoittamaan kaikkea syrjintää,
suvaitsemattomuutta, ennakkoluuloisuutta kohteesta riippumatta.
Rajoitan
tässä esityksessä rasismin merkityksen koskemaan vierasmaalaisiin
kohdistuvaa vihamielisyyttä tai torjuvaa asennoitumista eli siis
ksenofobiaa — vieraskammoa. Se voi kohdistua kaikenvärisiin
vierasmaalaisiin.
Suomessa rasismia on voitu tähän saakka käsitellä
epämiellyttävänä lieveilmiönä. Ulkomaalaisten osuus koko väestöstä on
vain 1,5 % eli noin 85 000 henkilöä. Heihin kohdistuvaa syrjintää,
vihamielisyyttä, aika ajoin jopa väkivaltaa pyritään viranomaisten
voimin torjumaan ennen muuta periaatteellisista syistä: rasismi ei sovi
eurooppalaisen Suomen yhteiskunnallisiin arvoihin.
Eurooppalaisena
ilmiönä rasismilla alkaa kuitenkin olla vakavia poliittisia seurauksia.
Rasismia ei enää voida käsitellä erillisenä ilmiönä, vaan se vaikuttaa
useissa Euroopan maissa puoluekarttaan, ja uhkaa vaikeuttaa Euroopan
unionin laajentamisen toteuttamista. Sitä on ennen muuta tarkasteltava
osana niitä poliittisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia muutoksia,
joita Euroopan väestökehitys tuo mukanaan.
Tästä näkökulmasta on myös Suomessa ruvettava käsittelemään rasismia.
Euroopan
unionin alueella on tätä nykyä noin 16 miljoonaa laillisesti tullutta
siirtolaista. Paljonko on laittomasti saapuneita, ei kukaan voi
täsmälleen sanoa, mutta heitäkin lienee miljoonia.
Ulkomaalaisten
keskuudessa työttömyysprosentti on kaksi kertaa niin suuri kuin
EU-maiden omien kansalaisten keskuudessa, ja rikoksiin syyllistyneitä on
suhteellisesti kolme kertaa enemmän kuin kantaväestössä.. Tällaiset
tilastot ruokkivat rasismia, vieraskammoa, joka alkaa saada yhä useammin
väkivaltaisia ilmauksia. Useissa EU-maissa samanaikaisesti suoritetun
mielipidetutkimuksen mukaan 66 % myönsi olevansa "jonkin verran
rasistisia" ja 23 % "hyvin tai aika rasistisia".
Ei ole sattuma, että
Haiderin populistinen puolue on menestynyt juuri Itävallassa ja että
Ranskan ja Belgian hallitukset reagoivat kaikkein kiivaimmin Itävallan
uuden hallituksen muodostamiseen. Yhdistävä tekijä Itävallan, Ranskan ja
Belgian välillä on se, että näissä kolmessa maassa ulkomaalaisten osuus
väestöstä on noussut 10 % pintaan ja kaikissa kolmessa radikaalit
oikeistopuolueet kasvattavat kannatustaan. Haiderin puoleen nousu
hallitukseen voisi muodostua ennakkotapaukseksi, joka tekisi myös
Ranskan ja Belgian rasistipuolueet salonkikelpoisiksi.
Tanskassa,
missä ulkomaalaisten osuus väestöstä on 4,8 %, vieraskammoa lietsova
kansanpuolue on uusimpien mielipidetutkimusten mukaan nostanut
kannatuksensa jo 15 prosenttiin.
Sveitsissä ulkomaalaisten osuus
väestöstä on suurempi kuin missään EU-maassa — lähes 20 prosenttia - ja
myös siellä siirtolaisvastainen populistinen liike on vahvistunut.
Saksassa, jossa on absoluuttisesti enemmän ulkomaalaisia kuin missään
muussa Euroopan maassa, eivät äärioikeistolaiset liikkeet ole
saavuttaneet merkittävää poliittista vaikutusta valtakunnallisella
tasolla, mutta johtavan konservatiivisen puolueen CDU:n heikkeneminen
rahoitusskandaalien johdosta huolestuttaa — jopa sen vastustajiakin.
Liittokansleri Schröder sanoi äskettäin, että "tarvitsemme toimivaa
demokraattista oikeistopuoluetta, sillä CDU:n luhistuminen voisi johtaa
yhteiskuntamme haiderisatioon".
Saksassa kuten useimmissa muissakin
EU-maissa on ruvettu rajoittamaan maahanmuuttoa eri tavoin. Turvapaikkaa
ei myönnetä yhtä auliisti kuin ennen. Saksasta on palautettu pakolaisia
Balkanille. Mutta muuttopaine Keski- ja Itä-Euroopan maista kohdistuu
edelleen voimakkaana paitsi Itävaltaan erityisesti Saksaan. Ellei päästä
laillisesti, niin yritetään pimeästi.
Kun puolalainen rakennusmies
saa Saksassa palkkaa suunnilleen kolme kertaa niin paljon kuin kotona,
voi ymmärtää, että hän pyrkii rajan yli länteen. Tästä seuraa, että
Saksassa kuten Itävallassa EU:n laajentaminen kohtaa yhä voimakkaampaa
vastustusta. Samaan aikaan arvioidaan Kansainvälisen työjärjestön
tuoreessa selvityksessä muuttovirtojen köyhistä väkirikkaista
kehitysmaista Eurooppaan kasvavan jatkuvasti. Muuttoliikettä helpottaa
se, että matkustamisen hinta on yhä alenemassa. Ihmisten
salakuljetuksesta on tullut kasvava business.
Suomi on sivussa
siirtolaisuuden päävirroista. Mutta meilläkin ulkomaalaisten määrä on
koko ajan lisääntymässä. Sadan tuhannen raja ylitetään lähivuosina.
Pitäisikö
Euroopan unionin linnoittautua nykyisten rajojensa suojaan, jarruttaa
neuvotteluja jäseniksi pyrkivien valtioiden kanssa ja padota Afrikasta
ja Aasiasta tulevat ihmisvirrat? Näin moni ajattelee meillä ja muualla
EU:ssa, ja yhä useampi uskaltaa myös sanoa sen ääneen. Mutta ennen kuin
tälle tielle lähdetään, on katsottava väestötilastoja uudelleen.
Suomi
kuten muutkin EU-maat harmaantuu. Ihmisten elinikä pitenee. Se on
tietenkin osoitus terveydenhuollon ja yleisen elintason, hyvinvoinnin
jatkuvasta kohoamisesta. Mutta kun samaan aikaan syntyvyys pysyy
ennallaan tai alenee, seurauksena on paitsi ns. eläkepommi, josta on
paljon keskusteltu, myös aktiiviväestön, työssäkäyvien osuuden
supistuminen. Ns. huoltosuhde huononee, eli alle 16-vuotiaiden ja yli
64-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa suhteessa työikäisten osuuteen.
Veronmaksajien
luku vähenee, mutta terveydenhuoltoa ja muita sosiaalisia palveluja
tarvitsevien luku kasvaa. Kun työntekijöitä on vähemmän, tuotantoa
siirretään ulkomaille ja sen mukana muuttaa maasta pois nuoria
koulutettuja ihmisiä. Yhteiskunnan hyvinvoinnin perusta pettää.
Yhdistyneiden
Kansakuntien väestökeskuksen laatiman arvion mukaan Eurooppa tarvitsee
40 miljoonaa siirtolaista vuoteen 2025 mennessä säilyttääkseen
työvoimansa nykyisellä tasolla. Tähän lukuun on päädytty varsin
kaavamaisen laskelman perusteella: siinä ei ole otettu huomioon
esimerkiksi teknologian kehityksen vaikutuksia työvoiman tarpeeseen.
Mutta se on suuntaa antava.
Yhtenä ratkaisuna tähän ongelmaan
ehdottaa Ruotsin hallituksen asettama asiantuntijakomitea viime kuussa
julkistetussa mietinnössään "aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa".
Ulkomailta pitäisi ruveta värväämään sellaisia siirtolaisia, joista omassa maassa on puute, mm. hoivapalveluihin.
Maahanmuuttajien
valmiutta pienyritysten perustamiseen tulisi myös edistää. Siis ns.
"hyödyllisiä siirtolaisia" pitäisi houkutella maahan.
Myös
liittokansleri Schröder sanoi äskettäin, että Saksan pitäisi ruveta
tuomaan maahan tiettyjen ammattialojen edustajia, joita omasta takaa ei
ole riittävästi. Mutta ammattiyhdistysliikkeen taholta esitettiin heti
vastaväitteitä. Perustelut eivät ole rasistisia, vaan protektionistisia,
mutta lopputulos on sama "Hyödyllisten siirtolaisten" värvääminen
kohtaa joka tapauksessa ankaraa kilpailua Yhdysvaltain, Australian ja
Kanadan taholta, jotka kaikki ovat jo pitkään harjoittaneet aktiivista
maahanmuuttopolitiikkaa.
Esimerkiksi Yhdysvallat myöntää vuosittain
toista sataa tuhatta ns. high- tech —viisumia amerikkalaisten yritysten
tarvitsemille korkeasti koulutetuille henkilöille. Näin imuroidaan
Euroopasta lahjakkaita nuoria ihmisiä Atlantin taakse. Kaiken kaikkiaan
Yhdysvaltoihin on 90-luvulla tullut laillisesti lähes miljoona
siirtolaista vuodessa — lisäksi suuri joukko laittomia. Siksi
huoltosuhde ei Yhdysvalloissa ole kääntymässä yhtä huonoon suuntaan kuin
Euroopassa.
"Hyödyllisen siirtolaisen" käsite on oikeastaan hyvin
vanha. Antti Chydenius jätti vuonna 1778 Ruotsin valtiopäivien
pappissäädylle kirjelmän, jossa hän ehdotti uskonnonvapautta
toisuskoisille, joilla hän tarkoitti juutalaisia, jotta maahan
saataisiin sellaisia henkilöitä, joilla "on erittäin suuri omaisuus tai
tuntematon taito, jolla hän voi aloittaa uuden ja ennen yrittämättömän
kauppaliikkeen tai teollisuuden haaran".
Vastaavasti Britannian
hallitus ilmoitti 1930-luvulla, että vaikka se ei voinut hyväksyä
laajamittaista maahanmuuttoa vallitsevan suuren työttömyyden johdosta,
se voisi päästää maahan sellaisia Saksan vainoja pakenevia juutalaisia,
jotka voisivat edistää Britannian tieteitä, teollisuutta ja
kulttuurielämää.
Suomessa torjuvalla asenteella ulkomaalaisten maahanmuuttoon on pitkä historiallinen perinne.
Venäjänvallan
aikana suojauduttiin venäläisiltä niin tehokkaasti, että vuonna 1917
venäläisten osuus suuriruhtinasmaan väestöstä oli vain 0,4 prosenttia.
30-luvulla emme halunneet päästää maahan "hyödyllisiäkään pakolaisia".
Ranskasta
pakeni saksalaisten miehitystä vuonna 1940 Suomeen etevä nuori
matemaatikko, mutta hänet karkotettiin. Päästyään sitten Yhdysvaltoihin
hänestä tuli maailmankuulu tiedemies.
Tässä yhteydessä on paikallaan
palauttaa mieliin Väinö Tannerin toiminta — olemmehan täällä koolla
hänen elämäntyötään kunnioittamassa. Hänen johdollaan
sosialidemokraattinen puolue ja SAK asettivat 30-luvulla
pakolaishuoltotoimikunnan avustamaan Saksasta ja Itävallasta saapuvia
sosialidemokraattisia maanpakolaisia. Satakunta pakolaista saatiin
pelastetuksi. He eivät jääneet pysyvästi Suomeen, vaan siirtyivät
edelleen Kanadaan, Englantiin ja Ruotsiin, viimeiset jatkosodan
alkaessa.
Syksyllä 1942 Tanner joutui selvittämään toisenlaista
pakolaiskysymystä. Kun kävi ilmi, että Valpo aikoi luovuttaa Saksalle
alun kolmatta sataa turvapaikan saanutta pakolaista, Helsingin
juutalainen seurakunta vetosi hallitukseen tämän toimenpiteen
estämiseksi.
Isäni, joka oli seurakunnan juristi, kääntyi Tannerin
puoleen, ja tämä vaikuttikin ratkaisevasti siihen, että suurin osa
pakolaisista pelastettiin.
Myös Fagerholm toimi aktiivisesti
pakolaisten puolesta, mutta ilman Tanneria hän tuskin olisi onnistunut.
Näin "Suomi pelastettiin lähtemättömästä häpeätahrasta", niin kuin ns.
Hornborgin toimikunnan sodanaikaista ulkopolitiikkaa koskevassa
selvityksessä todettiin.
Kuten tiedetään, kahdeksan pakolaista
kuitenkin karkotettiin sisäministeri Horellin kasvojen säilyttämiseksi,
ja heistä vain yksi säilyi hengissä.
Karkotukset aiheuttivat
voimakkaita julkisia vastalauseita. Esimerkiksi Helsingin Sanomat
julkaisi pääkirjoituksen, jossa sanottiin, että "valtio, joka luopuu
myöntämästä turvapaikkaoikeutta, ei vastaa niitä käsityksiä, joita
perimmäisesti on itsenäisestä maasta".
Suomen Sosiaalidemokraatissa
sanottiin, että turvapaikkaoikeus kuuluu niihin "ehdottomiin
valtiollisen moraalin vaatimuksiin, joiden rikkomiseen syyllistyneet
eivät koskaan ole voineet välttyä myöhemmältä rangaistukselta, on sitten
kysymys valtiosta tai lyhytnäköisistä poliitikoista".
Näin
kirjoitettiin ajankohtana, jolloin Saksa oli voimissaan. En muista, että
pakolaisten turvapaikkaoikeutta olisi yhtä voimakkaasti puolustettu
esimerkiksi 1970-luvulla, jolloin itärajan yli loikanneita pakolaisia
palautettiin vähin äänin Neuvostoliittoon. Silloinen menettely kuuluu
niihin kysymyksiin, joihin meidän "menneisyydenhallintamme" ei ole vielä
ulottunut.
Suomalaisten suhtautuminen maahanmuuttoon ilmensi
ulkoisen uhan alaisena elävän pienen kansakunnan itsesuojeluvaistoa.
Kansallisen yhtenäisyyden vaatimus kulki kaiken muun edellä.
Kansallinen
yhtenäisyys tarkoitti useimpien mielestä niin etnistä kuin ideologista
yhdenmukaisuutta. Moniarvoisen yhteiskunnan ihanteet olivat enemmistölle
vieraita. Vähemmistöjä ja toisinajattelijoita siedettiin pikemmin kuin
suvaittiin.
Hyvä niinkin — useimmissa Euroopan maissa ei edes siedetty.
Suomi
kuului sittenkin maailmansotien välisenä aikana niihin harvoihin
Euroopan valtioihin, jotka säilyttivät demokraattisen järjestelmän.
Tämän
päivän yhdentyvässä Euroopassa valtiot eivät ole enää "sisäisesti
suljettuja, itseensä nojaavia organismeja", jollaisiksi Snellman ne
määritti.
Kypsä yhteiskunta ei ainoastaan siedä vähemmistöjä, vaan arvostaa erilaisuutta.
Kansalaisyhteiskunnan eheys ei edellytä yhtenäistä etnistä koostumusta, vaan yhteisten arvojen hyväksymistä.
Tänä
päivänä tarvitsemme "hyödyllisiä siirtolaisia", mutta voidaksemme
houkutella heitä maahamme meidän on voitava tarjota heille paitsi heidän
koulutustaan vastaavia työpaikkoja myös mahdollisuuksia integroitua
suomalaiseen yhteiskuntaan.
Meillä kuten muissakin EU-maissa on
laadittu ohjelmia maahanmuuttajien integroitumisen edistämiseksi. Ne
eivät aina johda toivottuun tulokseen. Eräät maahanmuuttajat ovat
kykenemättömiä, eräät haluttomia sopeutumaan siihen yhteiskuntaan, johon
he ovat muuttaneet. Mutta kantaväestön vastaanottavaisuudella on
tietenkin suuri merkitys.
Isoäitini elätti perhettään viime
vuosisadan alussa Viipurissa myymällä rihkamatavaroita torilla. Kaikki
muut elinkeinot oli häneltä kielletty. Sitten sanottiin halveksivasti,
että hänhän on vain rihkamakauppias. Näin rasismi ruokkii itseään.
Vastaanottavaisessakin
yhteiskunnassa ongelmia riittää. Yhdysvalloissa, siirtolaisuuden
emämaassa, on perinteisesti pidetty itsestään selvänä, että
siirtolaisten tulee mahdollisimman nopeasti sulautua valtaväestöön,
muuttua amerikkalaisiksi ja omaksua äidinkielekseen englanti. Viime
aikoina on kuitenkin noussut vastaliike, joka puolustaa maahanmuuttajien
oikeutta säilyttää oma kulttuurinsa ja kielensä.
Tuleeko
Yhdysvaltojen toimia eri puolilta maailmaa tulevien siirtolaisten
sulatusuunina vai pitäisikö sen muuttua monikulttuuriseksi
yhteiskunnaksi? Mielipidetiedustelujen mukaan kolmasosa amerikkalaisista
kannattaa sulatusuunia, kolmasosa monikulttuurista yhteiskuntaa ja
kolmasosa on ymmällään.
Siirtolaisten määrän yhä kasvaessa myös
Eurooppa joutuu tämän kysymyksen eteen. Yhtäältä assimilaatio,
sulautuminen kantaväestöön on useimmiten ensimmäisen sukupolven
maahanmuuttajille äärimmäisen vaikeata, suorastaan mahdotonta. Toisaalta
käsitteeseen monikulttuurinen yhteiskunta kätkeytyy vähemmistöjen
eristäytymisen ja jatkuvien ristiriitojen vaara.
Miten pitkälle on
kantaväestö valmis suvaitsemaan enemmistön normeista poikkeavia tapoja
ja menoja? Näihin kysymyksiin ei ole helppoja vastauksia. Niistä meidän
on avoimesti keskusteltava.
Paluuta suljettuun yhteiskuntaan ei ole. Meidän on opeteltava elämään yhdentyvässä, moniarvoisessa Euroopassa.
Rasismin
torjuminen on ihmisoikeuksien puolustamista. Se on mittava valistus- ja
kasvatustehtävä. Mutta kysymys on myös poliittisista ja taloudellisista
realiteeteista.
Tähänastinen maahanmuuttopolitiikkamme on ollut
passiivista. Pyrkimyksenä on ollut päästä niin vähällä kuin mahdollista.
Väestökehitys pakottaa meidät kuitenkin harkitsemaan aktiivisempaa
politiikkaa elinetujemme turvaamiseksi.