Näyttelijä Kati Outinen - Juhlapuhe 12.3.2001
Tuijotan paperia ties kuinka monetta iltaa tyhjin silmin. TULEVAISUUS. Tyhjä paperi. Musta aukko.
Olen
yksinhuoltaja asuntovelallinen pätkätyöntekijä, jonka vessanpytty on
rikki. Tilastollisesti tyypillinen tämän ajan luuseri.
Silti en ole
menettänyt toivoani, päinvastoin. Luuserina on hyvä olla. Jos ei odota
mitään, iloitsee siitä minkä onnistuu saamaan. Kun olin asuntovelaton
viranhaltija, olin paljon epätoivoisempi. Koska näin tulevaisuuden
samana jatkuvana arkisena puurtamisena. Itse asiassa elämänä, josta
puuttui tulevaisuus.
Yllätyksellisyys. Sattumanvaraisuus. Jännitys. Silti tällä hetkellä tuntuu, että edes hetkeksi , jonkinlainen jatkuvuus.
Että voisi tuudittautua. Nukahtaa muutamaksi vuodeksi, kerätä voimia, ja palata sitten takaisin epävarmuuteen, elämään.
Harjoitan
ammattia, joka julistetaan pari kertaa vuodessa kuolleeksi. Nautin
siitä täysin rinnoin. Minkä muun ammatin harjoittaja näkee työnsä
jälkeen kotimatkalla mummojen kevyesti hypähtelevän lätäköiden yli.
Iloisena siitä, että minä ja kaverini ovat hetken ajan saaneet heidät
unohtamaan ikänsä, arkensa, huolensa. Tai metroasemalla kärsimättömänä
junaa odotellessaan saa yllättävän puhekumppanin. Puhekumppanin, jonka
on pakko puhua, kertoa minulle , miten nähtyään elokuvan tai näytelmän,
jossa olen, on saanut voimia ratkaista ongelmansa.
Nykyisin
vannotaan interaktiivisuuden nimiin. Kuinka, kun interaktiivisuus
saadaan teknisesti mahdolliseksi, koko tarinankerronnan luonne muuttuu,
se muuttuu vastavuoroiseksi. Astutaan uuteen aikaan. Olen elänyt
teatterissa jo 29 vuotta, ensin harrastajana, sitten ammattilaisena.
Sinä aikana jokainen esitys on elänyt hetkessä, tässä ja nyt. Saanut
uusia käänteitä interaktiivisesti. On esityksiä, joissa innokas
yleisönedustaja on rynnännyt lavalle potkaisemaan tuhmaa kuningasta.
Yleisö on välillä poistunut katsomaan viereistä tulipaloa, mutta
palannut kiltisti takaisin katselemaan näytelmän loppuun. Esityksen
järjestäjä on pyytänyt siirtämään esitystä kunnes päivänvalo laskee,
koska yleisö on hillametsässä ja mielellään tulisi katsomaan näytelmän
sen alusta asti. Kollegalta on katkennut sormi. Näyttelijä on hyökännyt
ohjaajan kimppuun. On syttynyt tulipalo ja tullut sähkökatkos. Poliisit
ovat tulleet ja pidättäneet hanuristin kesken ensi-illan. Yleisö on
laulanut musiikin mukana ja sekoittanut bändin. Kuubalainen salsakulkue
on rynnännyt kulisseihin torvet ja rummut soiden kesken suomalaisen
draaman. Ja joka kerran esitys on näytelty loppuun, ja yleisö ollut
tyytyväistä, ehkä hiukan kummissaan. Esitys on herkkä kapine. Jokainen
läsnä oleva vaikuttaa siihen. Interaktiivista teatteri on ollut tuhansia
vuosia. Ilman kallista tekniikkaa.
Nykyisin vannotaan myös
tehokkuuden ja tuottavuuden nimiin. Miten se näkyy minun elämässäni? Se
näkyy lyhyempinä harjoitus- ja kuvausaikatauluina, joista yhä suurempi
osa käytetään markkinointiin, juostaan haastatteluissa ja
kissanristiäisissä, annetaan lausuntoja. Silloin, kun pitäisi sulkeutua
harjoitussaliin ja keskittyä siihen, että keskeneräinen tarina saisi
parhaan mahdollisen tulkintansa. Että yleisö saisi parasta, mitä sen
produktion esittäjäkunnalla on tarjolla. Se on yleisön oikeus ja tekijän
velvollisuus. Me tekijät puhumme julkisuudessa itsevarman näköisenä
tarinoista, jotka ovat vielä kesken, joista ei vielä tiedä, mikä sieltä
syntyy. Sisäiseti epävarmoina, synnytystuskissa, ja toivomme, että
yleisö unohtaa, ennekuin tulee katsomaan. Että se saisi mahdollisimman
puhtaan kokemuksen ilman ennakko-odotuksia. Saisi nauttia ja itse
oivaltaa. Olen mukautunut, yritän parhaani. Ajattelen, että ihmisiähän
ne markkinoijat ja haastattelijatkin ovat. Enhän saa yleisöä, ellei
yleisö tiedä, että tällainenkin juttu on tulossa. Silti inhoan sitä.
Yritän ajatella, että tämän pahemmaksi tämä ei enää voi mennä. Ja
tiedän, että aina on mennyt. Toisaalta, aina, kun olen ajatellut, että
tämän parempaa ei voi tapahtua, aina on tapahtunut. Kun rakastuin,
ajattelin, että tämän onnellisemmaksi ei enää ihminen voi tulla. Sitten
syntyi tyttäreni. Tämän vuoden tammikuussa riemuitsin, että sain töitä
kevääksi. Sitten soitettiin Väinö Tanner-säätiöstä.
Ainiin, se TULEVAISUUS. Ajatus harhailee, katkeaa. Menneeseen. Mutta eihän tulevaa ole ilman menevää. Sallikaa siis minun poukkoilla ajassa. Hyppiä ajatuksissa.
Tarinan kerronnassa, idean syntyhetkestä valmiiseen tarinaan , on aina vaihe, jolloin tarina lähtee kuljettamaan, ottaa vallan, ja kertojan ei auta muu kuin totella. Olen työssäni tällä hetkellä siinä vaiheessa. Teen esityötä näytelmään, jonka teema sivuaa tämänkin puheen teemaa. Opettelen tekstiä ulkoa, mietin miten saisin roolihenkilöni fyysistettyä, tekstin lihaksi. Vaikka en tietoisesti ajattele tälläkään hetkellä roolihenkilöäni, Kullanmurua, se muhii alitajunnassani, valmistuu pikkuhiljaa, ottaa minussa vallan. Kaikki, mihin reaalimaailmassa törmään näyttää liittyvän näytelmän teemaan. Tai jos ei muuten ainakin minun päässäni. Näytelmä käsittelee aikaa. Yksi sen avainlauseista tulee yhden roolihenkilön suusta: Menin työkaluvajaan hakemaan kuokkaa, ja kun tulin ulos, oli kulunut viisi vuotta. Aika; Joskus veden kiehuminen tuntuu vievän miljoona vuotta, ja joskus havahtuu huomaamaan, että kymmenen vuotta vilahti silmänräpäyksessä. Jos ajattelee tulevaisuutta tai menneisyyttä sata vuotta on hetki. Jos ajattelee ihmistä, miljoona vuotta on vain silmänräpäys.
Saan
ajatuksesta lohtua. Se antaa vapauden olla ihminen tässä ja nyt.
Ihminen, joka tekee jatkuvasti ratkaisuja, hyviä tai huonoja, jotka
vaikuttavat, jos ei nyt ihan ihmiskunnan tulevaisuuteen, niin ainakin
omaan ja lähipiirin tulevaisuuteen. Silti yritän arjen pikku
ratkaisuillani vaikuttaa; kierrätän, käytän uusiopaperia, säästän
sähköä, käytän julkisia kulkuvälineitä. Pisara meressä. Silti yritän.
Pienistä puroista paisuu joki. Taidan olla toivoton optimisti.
Miksi siis kaikista maailman ammateista valitsin näyttelemisen? Hyppelen aamulla pupujussina, iltapäivällä murhaan viattoman ohikulkijan, pesen äkkiä tekoveret pois, menen kotiin, siivoan, teen ruokaa, ja illalla olen kahdeksankymppinen vanhapiika? Eihän siinä ole mitään järkeä. Miksi aamusta iltaan jaksan pohtia tosissani satuja, leikkiä lavalla, kuvitella, että olen ulkona pakkasessa, vaikka olen sisällä valonheittimien lämmössä? Ja yritän saada yleisönkin uskomaan samaan? Koska näyttelijä tutkii ihmistä. Sitä, mikä saa ihmisen nauramaan ja itkemään, olemaan välinpitämätön tai iloitsemaan. Tekemään äärimmäisiä tekoja. Miksi suurimmalla hädän hetkellä joku osaa toimia ja toinen menee sokkiin. Tutkin päivittäin loputtoman mielenkiintoista, rakastettavaa, vihattavaa, ristiriitaista kohdetta ihmistä. Ehkä joku päivä tajuan jotain itsestäni, ystävistäni, vastaantulijoista, ja pystyn välittämään sen muillekin. Ehkä en. Etsintä jatkuu. En luovuta. Ja parasta kaikesta, teatteri ja elokuva ovat ryhmätyötä. Saan jatkaa työtäni muiden ihmisten kanssa. Keskellä tutkimukseni kohteita. Yhtenä tutkimukseni kohteista.
Mutta nyt, koska huomaan, että voisin jatkaa puhettani loputtomiin, koska innostuin aiheesta, lopetan. Draaman ammattilaisena tiedän, että pahinta, mitä yleisölleni voin tehdä, on pitkästyttää se. Varsinkin kun se istuu päivällispöydässä, joten: Tällainen puhe tästä nyt putkahti. Kun minulta pyydettiin tätä puhelimessa, ja annettiin aihe, suostuin heti, tietenkin. Välittömästi luurin laskettuani sain paniikkikohtauksen. APUA! TULEVAISUUS! Ympäristöongelmat, sodat, geenimanipulaatio! Lasten hyväksikäyttö, avaruuden valloitus! Koulutus, rasismi, globalisaatio! Mihin olen suostunut, olenko tullut hulluksi! Päätin soittaa ja perua, vedoten tilapäiseen mielenhäiriöön. Sitten tulin toisiin ajatuksiin. En minä ole ennenkään halunnut päästä helpolla, sytyn haasteista. Ja päädyin kirjoittamaan ja puhumaan itsestäni. Taitaa olla se hetki, jolloin minun on pakko hyväksyä, että olen tarpeeksi narsisti käydäkseni taiteilijasta. Silti, huomenaamulla, omassa lähitulevaisuudessani, sulkeudun Lillaniin, ja teen parhaani. Muuhun en pysty. Harjoittelen yhdessä ryhmän kanssa, kunnes putkautamme maaliskuun lopulla esityksen yleisön katsottavaksi. Teemme parhaamme, ja yleisö saa päättää, onko se taidetta vai ei.
Ja nyt, onko minulla mitään hienoa loppukaneettia, joka ikään kuin kiteyttäisi kristallinkirkkaasti kaiken sanottavani? No eipä tietenkään, ei ainakaan mitään fiksua, eihän sellaista tule mieleen, kun yrittää olla fiksu. Siksi sanon sen, mitä sylki suuhun tuo, ja mikä saattaisi ratkaista koko ihmiskunnan tulevaisuuden, ja mikä on kaikkea muuta kuin fiksua. Rakastakaa.