Dosentti Maria Lähteenmäki - Juhlapuhe 12.3.2000
SIVIILIT SODAN ARJESSA - VÄKIVALLAN HISTORIAN AVAAMATON LUKU
Sanotaan,
että ihmiskunnan historia on väkivallan historiaa. Tähän toteamukseen
on helppo yhtyä, kun tarkastellaan vaikkapa vain Euroopan tai
yksittäisen maan, kuten Suomen, historiaa 1900-luvulla, aikaisemmista
aikakausista puhumattakaan.
Suomen historiassa on 1900-luvulla ollut
kolme vakavaa kriisin kautta, jolloin elämän normaali poljento on
häiriintynyt: vuoden 1905 kriisi, vuosien 1917-18 tapahtumat sekä
talvi-, jatko- ja Lapin sotien ryväs. Siviilien selviytymisen
näkökulmasta ehkäpä kaikkein väkivaltaisimmiksi kausiksi nousevat vuodet
1918 ja 1944; kansalaissota ja jatkosodan loppuselvittely Lapin
sotineen.
Noissa kriiseissä aseellisia taisteluja käytiin rajoilla,
mutta myös ihmisten asuttamissa yhteisöissä, kylissä ja kortteleissa.
Siksi ne satuttivat syvällisesti juuri siviiliväestöä. Maailman
elintarvikeohjelman (WFP:n) pääjohtaja Catherine Bertini kirjoitti
äskettäin, että vaikka miehet sotivat, kärsivät siviilit sodasta eniten.
Bertinin mukaan äidit lapsineen tuntevat ensimmäisinä sotatoimien
tuoman tuskan, nöyryytyksen, nälän, toivottomuuden - ja kuoleman.
1990-luvun konflikteissa onkin kuollut enemmän naisia ja lapsia kuin
sotilaita. Tämän tosiasian havahduttamana Yhdistyneet Kansakunnat antoi
vuonna 1993 julistuksen naisia vastaan kohdistetun väkivallan
eliminoimisesta niin sotien aikana kuin myös ns. normaaleina vuosina.
Kansainvälistä huomiota sotien siiviiliuhreihin lisäsi etenkin
Jugoslavian sisällissodan (1991-95) raakuudet ja etniset puhdistukset.
Ne koskettivat kipeästi länsimaalaisten ihmisten oikeudentuntoa sekä
sosiaalista ja kulttuurista itseymmärrystä. Samaa siviilien oikeuksien
polkemista saamme jälleen todistaa esimerkiksi Tshetshenian sodassa.
Sisälläissodan harmaa vyöhyke
Suomalaisille
Jugoslavian sisällissodan raakuudet muistuttivat ikävällä tavalla
vuoden 1918 tapahtumista, joista ei ole kulunut kuin 80 vuotta. Ovathan
veljessodat monikerroksisuudessaan ehkäpä raa´impia ja vaikutuksiltaan
kauaskantoisempia sotia. Luin vähän aikaa sitten erään työläisnaisen
teloitukseen liittyviä papereita. Nainen ammuttiin koirien hautausmaalla
joukkoteloituksessa. Hänen kerrotaan pitäneen puheen juuri ennen
ampumistaan: "...vienoinkin tuulenhenkäys tämän jälkeen itkee
syyttömästi murhattujen puolesta...".
Syyttömästi murhatut ovat
jääneet tutkimuksissa toistaiseksi vähälle huomiolle, jos heillä
tarkoitetaan tavallisia, sotaan osallistumattomia kansalaisia, naisia,
lapsia ja vanhuksia. Osittain tämä johtuu siitä, että tutkimuksissa on
keskitytty pääosin sodan syihin, sotatoimiin ja taisteluissa kaatuneiden
ja murhattujen esittelyyn. Sodan arki, kotirintama ja sodanaikaiset
väkivallanteot siviilejä vastaan ovat sen sijaan uusi ilmiö
akateemisessa historiantutkimuksessa. Tulen uusimmassa hankkeessani
jatkamaan sota-ajan sosiaalihistorian tutkimusta tarkastelemalla sotaa
arkisen selviytymisen näkökulmasta. Kartoitan vuoden 1918 poikkeusaikana
"syyttömiin" siviileihin kohdistunutta fyysistä väkivaltaa, kuten
kidutuksia ja raiskauksia, mutta myös henkistä väkivaltaa, lasten
pakkosiirtoja ja muita yksityisyyden loukkauksia.
Totaalisen sodan pimeä puoli
Vaikka olemme jo koulussa oppineet, että toinen maailmansota oli "totaalista" sotaa, on meille jäänyt hatara kuva siitä, mitä se tarkoittaa. Suuri osa meistä käsitti sen yksinkertaisesti siten, että eri maanosat olivat mukana sodissa. Näkemys ei ole yllättävä, sillä vanhempien oppikirjojen tekijät eivät juurikaan uhranneet sivuja siviilien kärsimyksiin. Olihan sodan käänteissä ja joukkoja johtavissa kenraaleissa jo paljon esiteltävää. Koska kaikkea ei voitu ottaa mukaan, voittivat valinnoissa sodan johtajat, uudet aseet, sotapropaganda ja rintamalinjat. Meistä aikuisista useimmat voivat yhtyä näkemykseen, että olemme saaneet varsin yksipuolisen kuvan maailmansotien historiasta, puhumattakaan varhaisemmista sodista, jotka olivat siviilien näkökulmasta yhtä "totaalisia". Sodan totaalisuus ei määrity siten maantieteellä, vaan sen syvällisillä vaikutuksilla siviilien arkielämään. Sotien näkeminen taistelukuvauksina on johtanut siihen, että jopa monien historianopiskelijoiden tietämys sodan tapahtumista on yllättävän hatara.
Tutkimuksen tuottama kapea kuva
Ei ole myöskään
ihmeteltävää, että sotahistoriasta kiinnostuneet nuoret tutkijat
hyppäävät suoraan juoksuhautoihin ja päämajan karttapöytien ääreen ja
uusintavat näin perinteistä kuvaa sodista. Suomessa 1900-luvun sotien
analyysit alkoivat vapaussota- ja luokkasotateoksilla ja jatkuivat
talvi- ja jatkosotien ratkaisujen esittelyllä ja ymmärtämisellä.
1960-70-luvulla nousi uusi sotahistoriantutkijoiden sukupolvi, joka
tutki sotia aikaisempaa tieteellisemmin, mutta keskittyen edelleen
sota-operaatioihin ja johtajiin. Keskittyminen pelkästään operaatioihin
on sikäli ongelmallista, että sota-ajasta vain pieni osa käytettiin
varsinaisiin taisteluihin. Kuten tiedämme, asemasotavaiheet olivat
varsin pitkiä. Näitä aikoja ovat valottaneet muutamat yksittäiset
kotirintamakuvaukset, jotka ovat viime vuosina alkaneet saada rinnalleen
myös akateemisia tutkimuksia. Muistelmia, päiväkirjoja, kaunokirjoja ja
elokuvia aiheesta onkin jo runsaasti tarjolla.
Samaan aikaan, kun
aikuiset alkoivat kokea tärkeäksi tuoda sodan sankarillisuuden ohella
esille myös sen pimeän puolen, ovat lapset ja nuoriso pudonneet
bunkkereihin. Kuinka moni meistä aikuisista tietää, miten viiltävän
väkivaltainen tietokonepelien maailma on?
Sodan sosiaalihistoria auttaisi ymmärtämään
Näyttää
siltä, että tietokoneiden ja internetin maailmaan kasvaneiden kuva
sodista on vähintään yhtä kapea kuin meidän aikuistenkin. Kuten olemme
lehdistä saaneet lukea, Ruotsissa ryhdyttiin tietämättömyyden
pelästyttäminä jakamaan koululaisille tietoiskuvihkosta
juutalaisvainoista, Englannissa koululaisten tiedot todettiin niinikään
heikoiksi, Saksan koululaisista osa arveli sodanaikaisilla vainoilla
olleen vain vähäiset seuraumukset, Itävallassa toisen maailmansodan
aikaisia kipeitä tapahtumia ei ole vielä alettu purkaa ja Venäjän on
vaikea tunnustaa partisaanien suomalaisia siviilejä kohtaan tekemät
iskut. Eräs ratkaisu lisätä tietoa ja luoda kokonaiskuvaa sota-ajan
tapahtumista, on tuottaa sodan arjesta kertovia tutkimuksia. Se
tarkoittaisi muun muassa poikkeusajan tarkastelua sosiaalihistorian
näkökulmasta, siviilien, lasten ja naisten hyväksymistä
historiantutkimuksen kohteiksi ja sodan ymmärtämistä onnettomuutena.
Mielestäni sodan käsittäminen vain kliinisinä sota-operaatioina on
puutteellisen historiantuntemuksen tulosta. Kapea käsitys sota-ajoista
ei ainoastaan vääristä menneisyyttä, vaan se voi olla paljon
vaarallisempi ilmiö, se voi luoda pohjaa länsimaiselle demokratialle
vieraille ääriliikkeille.
Vastuu aikaisempaa kokonaisvaltaisemman
kuvan luomisesta sota-ajoista ja niiden aikana harjoitetusta
väkivallasta ja inhimillisestä kärsimyksestä ei kuitenkaan ole yksin
historian tulkitsijoilla, vaan kaikilla kansalaisilla. Vastuu on
yhteinen.